2010.03.20.
15:01

Írta: ancsyblogja

Ady Endre: A Halál rokona

Ady A Halál rokona című verset 1907-ben írta. (Vér és arany című verseskötet) A mű 3 hosszabb és egy feleakkora sorból áll, azért, hogy nyomatékosítsa a halált. A vers lényegében azt sorolja fel, hogy mit szeret a lírai én, ezért válik az egész vers katalógusszerűvé. Az olvasó úgy érzi, mintha a lírai én belefáradt volna a jó dolgokba, ezért szereti például a beteg, hervadt rózsákat. Én olvasás után szecessziósnak tituláltam a verset, hiszen egy dekadens témáról, a halálról ír. A költemény versszakai felsorolják, hogy a lírai én, mit szeret. Szereti az elmúlt szerelmet, a hervadt rózsákat, a szomorúságot, a halált, az elmenőket, a sírókat, a lemondást, a betegeket, csalódottakat, a rokkantakat. Csupa-csupa negatív dolgot szeret. Nyomatékosítás céljából megismétli az első versszakot, mely a vers kereteként is szolgál.  Ezzel is kifejezi, hogy ő tényleg a Halál rokona.

Aki elolvassa, láthatja, hogy a vers kulcsszava a „szeretem” szó. Nekem az volt furcsa ebben a versben, hogy a cím valami negatív hangulatot sugároz, és persze a vers tartalma is, de hogyan lehet egy ennyire rossz dolgot, mint a halál a szeretem szóval kifejezni. Ady ezt mutatta meg ebben a költeményében. Számomra ez egy nagyon furcsa dolog, hiszen az átlag embernek (magamat is beleértve) a szeretet szó egyfajta pozitív kicsengéssel bír.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ancsyblogja.blog.hu/api/trackback/id/tr391854698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása