2010.03.20.
16:46

Írta: ancsyblogja

Ady Endre: Az Úr érkezése

Ady Az Úr érkezése című verset 1908-ban írta. (Illés szekerén című verseskötet) Ady nem volt tételesen vallásos. Édesapja katolikus, édesanyja pedig református volt, ezért keverednek istenes verseiben mindkét vallás sajátosságai. Istenes költészetére a lelki bizonytalanság és istenkeresés a jellemző.

Ady ebben a költeményében egy megvalósult találkozást ír le Istennel, amely nem olyanra sikerült, mint amilyenre számított. Isten akkor lepte meg, mikor magányos és szerencsétlen volt a lírai én. Isten nem hatalmas pompával, hatalmát fitogtatva, hanem némán, szeretettel közeledett a lírai én felé. A harmadik versszakban a találkozás következményét látjuk. A lírai én hiú szemei (szinekdoché) megvakultak és ifjúsága meghalt. A lírai én a találkozás hatására egy másik korszakba lépett, mondhatni felnőtt, de ő még felnőtt fejjel is képes látni Istent. A lírai énnel ellentétben más emberek hajlamosak a kor előrehaladtával mellőzni Istent.

Nekem ez a kedvenc istenes versem. El is mondom, miért. Ebben a versben a lírai nem él át kudarcot, hiszen találkozik Istennel. Az is nagyon tetszik ebben a műben, hogy Isten nem a hatalmával akarja jobb belátásra bírni a lírai ént, hanem pusztán végtelen szeretetével. És ahogy Ady leírja, hogy egy új korszakba lépett. Csodálatos.  Ahogy megszerkesztette és ahogy megfogalmazta.:) Nagyon-nagyon tetszik ez a vers.:)

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ancsyblogja.blog.hu/api/trackback/id/tr981854902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

oFő 2010.03.20. 22:09:41

a bejegyzés is jó. összefüggő, értelmes, nincsenek benne pontatlanságok és felesleges információk. (bár a 2. bekezdés utolsó mondatát nem értem.)

ancsyblogja 2010.03.21. 10:07:21

így most jó? kijavítottam.:)

Borbély Dániel 2015.03.02. 17:51:39

Ha még elolvasod ezt, akkor csak szeretném nyomatékosítani Én is, hogy jó lett... :D
süti beállítások módosítása